Skip to content

Aansturen van innovatie: Cidaut en Emtez werken samen om crashtests van elektrische voertuigen te verbeteren

Achtergrond

Cidaut werkt als ‘Stichting voor Transport en Energie Onderzoek en Ontwikkeling’ nauw samen met de auto-industrie om nieuwe wegen te onderzoeken die opnieuw definiëren hoe de organisaties van vandaag hun voertuigen van energie voorzien. Technologie voor elektrische voertuigen (EV) die zowel de transport- als de energiesector omvat, is een belangrijk aandachtspunt van dit onderzoek. Met name betreffende ongevallenstudies en verkeersveiligheid. In het kader van een nieuwe onderzoekslijn naar de interactie tussen EV's en het milieu heeft Cidaut contact opgenomen met Emtez. Onze kennis van de risico's van EV-batterijen, in combinatie met onze uitmuntende productie, stelde ons in staat om de oplossingen te bieden die Cidaut zouden helpen om zo met deze opkomende technologie veilig crashtests te laten uitvoeren. 

MicrosoftTeams-image (33)

Risico's van crashtests met elektrische voertuigen

Crashtests zijn een integraal onderdeel van Cidaut’s onderzoek naar de veiligheid van EV's. Maar door de lithium-ion (Li-ion) batterijen die gebruikt worden om EV's aan te drijven, hebben de gebruikte voertuigen zeer specifieke opslagvereisten. 

  • Li-ion batterijen kunnen bij beschadiging zeer snel vlam vatten.
  • De resulterende branden kunnen temperaturen bereiken tot wel 400 graden Celsius.
  • Ze zijn erg moeilijk te blussen met traditionele brandveiligheidsmaatregelen.
  • Zelfs nadat ze zijn geblust, kunnen branden nog drie dagen lang opnieuw oplaaien. 

Daarom is het van vitaal belang dat elke organisatie die EV-batterijen gebruikt de middelen heeft om ze op een veilige plaats in quarantaine te plaatsen. In het geval van Cidaut betekende dit de mogelijkheid hebben om EV's veilig op te slaan en in quarantaine te plaatsen na een crashtest (met de Li-ion batterij erin). Het voertuig kan niet worden achtergelaten op een open plek of in de open lucht. Zodra het voertuig veilig is opgeslagen in zo'n container, kan de batterij ook worden verwijderd en beveiligd worden in een veiligheidsbox.3

Deze extra stap is belangrijk omdat de veiligheidsbox ook dient als transportmiddel voor de beschadigde batterij en deze geïsoleerd houdt van de buitenomgeving totdat deze zijn eindbestemming bereikt in de batterijverwerkingsfabriek. Het team van Cidaut zag al snel in dat kant-en-klare oplossingen niet in de buurt kwamen van het vereiste niveau van specificiteit.

Onze expertise op het gebied van Li-ion batterijen, in combinatie met onze uitgebreide mogelijkheden op het gebied van het ontwerpen en produceren van oplossingen, betekende dat wij de enige leverancier waren die een container kon ontwikkelen die dat wel kon.1-1

Een flexibele benadering bij het ontwerpen van het product

Export sales manager Juan Carlos Serrano en zijn collega Remi Tourtet, regional sales manager, bezochten het hoofdkantoor van Cidaut in Boecillo (Valladolid) Spanje, om de vereisten van het team beter te begrijpen. Op dat moment had Cidaut nog geen duidelijke specificaties, wat betekende dat we een flexibele benadering van het productontwerp moesten hanteren.

Ons vermogen om oplossingen op maat te bieden gaat hand in hand met onze overtuiging dat veiligheid niet een “one-size-fits-all” is. De persoonlijke ervaring van Juan Carlos en Remi en de flexibiliteit van het technische team achter hen, zorgden ervoor dat we in de loop van zes maanden een effectieve oplossing voor EV-batterijcontainers konden ontwerpen in wat anders een ongereguleerd gebied is.4

Emtez-ingenieurs zoals Ariadna Hernández, één van onze procesingenieurs, werkten nauw samen met het team van Cidaut om ervoor te zorgen dat het product aan de gewenste specificaties voldeed. Door de omvang van deze samenwerking werd de doorlooptijd langer dan oorspronkelijk gepland, maar konden we een oplossing van de hoogste kwaliteit ontwikkelen waarop Cidaut kon vertrouwen om zijn mensen veilig te houden. 

De leveringen werden zoveel mogelijk aangepast en we kwamen terug op locatie om de laatste installaties uit te voeren, zoals de elektrische installatie, de binnenbekleding en de lier, op tijdstippen en data die Cidaut en zijn testschema's goed uitkwamen.

Daarom is het zo belangrijk dat we de klant vanaf het begin van het proces tot het einde kunnen begeleiden en adviseren. Alle ontwerpen voor opslagcontainers  voor elk type batterij, van EV's en motoren tot e-scooters en concertapparatuur, kan worden geëxtrapoleerd en aangepast. De sleutel is altijd geweest, en zal altijd zijn, om de behoeften van de klant te begrijpen en een ontwerp aan te passen of te maken dat hieraan voldoet.

Juan Carlos Serrano, Emtez

6

Cidaut-onderzoek beschermt bestuurders. Wij beschermen Cidaut.

Met onze containers op het terrein kan Cidaut meer beschermen dan alleen zijn crashtest voertuigen. Iedereen die in contact kan komen met de EV-batterij tijdens het testproces en op weg naar de verwerkingsfabriek kan dit nu veilig en met vertrouwen doen. 
MicrosoftTeams-image (32)

De reputatie van Cidaut is ook beschermd. Voor een stichting die zich toelegt op innovatie in de auto-industrie, is het van vitaal belang dat ze op een verantwoorde manier te werk gaat, met het juiste niveau van veiligheidsmaatregelen tijdens al haar activiteiten. Het gebied van EV-batterijopslag is enorm en er is nog steeds geen specifieke regelgeving voor. Terwijl we blijven samenwerken met de overheid om dit te veranderen, bouwen dit soort gespecialiseerde oplossingen de broodnodige veiligheid, zekerheid en veerkracht in de activiteiten van een bedrijf. Onze containers vormen een aanvulling op Cidaut's bestaande pakket van veiligheids- en beveiligingstests van wereldklasse.

Op bedrijfsniveau is Cidaut een pionier in het gebruik van deze producten. Ze hebben geanticipeerd op het hebben van een oplossing voordat zich een probleem voordeed.

Juan Carlos Serrano, Emtez

MicrosoftTeams-image (34)

De uiteindelijke oplossing zou niet mogelijk zijn geweest zonder de nauwe betrokkenheid van Cidaut tijdens de hele productontwikkelingsfase en de toewijding van onze ingenieurs, waardoor we het ontwerp en de productie van de container konden aanpassen aan de precieze behoeften van Cidaut. Omdat het een gloednieuw product betrof, was deze aanpak essentieel om aan de opdracht te voldoen en een oplossing te leveren waarmee Cidaut de toekomstige grenzen van de auto-industrie kan blijven testen en verleggen.  

Voor meer informatie over dit project of om meer te weten te komen over een EV-container voor uw locatie, klik op onderstaande knop om contact op te nemen.