BE - Emtez Case Studies

Innovatie stimuleren: Cidaut en Emtez werken samen

Geschreven door No author | Feb 8, 2024 1:34:37 PM

Achtergrond

Als oprichter rond onderzoek en ontwikkeling op het gebied van vervoer en energie, werkt Cidaut nauw samen met de auto-industrie aan nieuwe onderzoekstechnieken, die de manier waarop organisaties hun voertuigen aandrijven, opnieuw definiëren. De technologie van elektrische voertuigen (EV), die zowel de transport- als de energiesector bevat, is een belangrijk aandachtspunt van dit onderzoek, met name waar ongevallenstudies en verkeersveiligheid elkaar kruisen. Als onderdeel van een nieuwe onderzoekslijn, die zich verdiept in de interactie van EV's en het milieu, nam Cidaut contact op met Emtez. Onze kennis van de risico's rond EV-batterijen, gecombineerd met onze uitmuntende productie, stelde ons in staat om de oplossingen aan te bieden die Cidaut zouden helpen om deze opkomende technologie veilig te crashtesten.

Crashtestrisico's met elektrische voertuigen

Crashtests zijn een integraal onderdeel van Cidauts onderzoek naar de veiligheid van elektrische voertuigen. Maar vanwege de lithium-ion (Li-ion) batterijen, die worden gebruikt om EV's van stroom te voorzien, hebben de gebruikte voertuigen zeer specifieke opslagvereisten.

  • Li-ion-accu's kunnen bij beschadiging zeer snel vuur vatten.
  • Ze zijn erg moeilijk te blussen met traditionele brandveiligheidsmaatregelen.
  • Zelfs nadat ze zijn geblust, kunnen branden tot drie dagen opnieuw oplaaien.

Het is daarom van vitaal belang dat elke organisatie die EV-batterijen gebruikt, de middelen heeft om ze op een veilige plaats in quarantaine te plaatsen. In het geval van Cidaut betekende dit de mogelijkheid om de EV's veilig op te slaan en in quarantaine te plaatsen na een crashtest (met de Li-ion-batterij erin). Het voertuig mag niet op een blootgestelde plaats of in de open lucht worden achtergelaten. Zodra het voertuig veilig in een dergelijke container is opgeslagen, kan de batterij ook worden verwijderd en in een kluis worden

Deze laatste stap is belangrijk, omdat de kluis ook dient als transport voor de beschadigde batterij, waardoor deze geïsoleerd blijft van de buitenomgeving totdat deze zijn eindbestemming in de batterijbehandelingsinstallatie bereikt. Het team van Cidaut zag al snel in dat kant-en-klare oplossingen niet in de buurt kwamen van het vereiste specificiteitsniveau.

Onze expertise op het gebied van Li-ion-batterijen, in combinatie met onze uitgebreide ontwerp- en productiemogelijkheden voor oplossingen, betekende dat wij de enige leverancier waren, die in staat waren om een container te ontwikkelen die dat wel deed.

Een flexibele benadering van productontwerp

Juan Carlos Serrano (Export Sales Manager) van Emtez trad op als key account manager voor dit project, bijgestaan door Remi Tourtet (Regional Sales Manager). Juan Carlos en Remi hadden een ontmoeting met Susana Escalante (Laboratories Manager) en Sergio Alonso (Project Manager: Vehicle Passive Safety) van Cidaut om de vereisten van het team beter te begrijpen. Op dat moment had Cidaut geen duidelijke specificaties, wat betekende dat we een flexibele benadering van het productontwerp moesten behouden. Ons vermogen om oplossingen op maat te bieden gaat hand in hand met onze overtuiging dat veiligheid niet one-size-fits-all is. De persoonlijke ervaring van Juan Carlos en Remi, en de flexibiliteit van het technische team achter hen, betekende dat we in de loop van zes maanden een effectieve EV-batterijcontaineroplossing konden ontwerpen en bouwen in wat anders een niet-gereguleerd veld is.

Ons streven naar uitmuntendheid reikte verder dan de ontwerpfase. Bij de levering van de container aan Cidaut voerden we zorgvuldig grondige veiligheids- en functionaliteitscontroles uit, die allemaal zeer succesvolle resultaten opleverden.

Daarom is ons vermogen om de klant van het begin tot het einde van het proces te begeleiden en te adviseren zo belangrijk. Elk ontwerp van een opslagcontainer voor elk type batterij, van EV's en motorfietsen tot e-scooters en energieopslag [rekken], kan worden geëxtrapoleerd en aangepast. De sleutel is altijd geweest, en zal altijd zijn, om de behoeften van de klant te begrijpen en een ontwerp aan te passen of te creëren dat daaraan voldoet.

Juan Carlos Serrano, Emtez

Het onderzoek van Cidaut beschermt chauffeurs. Wij beschermen Cidaut.

Voor een stichting als Cidaut, die zich toelegt op innovatie in de auto-industrie, is het van vitaal belang om verantwoord te werken, met het juiste niveau van veiligheidsmaatregelen in al haar activiteiten. Het gebied van EV-batterijopslag is enorm en er zijn nog steeds geen specifieke voorschriften voor. Terwijl we blijven samenwerken met de officiële organisaties om dit te veranderen, bouwen dit soort gespecialiseerde oplossingen de broodnodige veiligheid, beveiliging en veerkracht in de activiteiten van een bedrijf in. Onze containers vormen een aanvulling op de bestaande reeks veiligheids- en beveiligingstestmaatregelen van wereldklasse van Cida

AOp bedrijfsniveau is Cidaut een pionier in het gebruik van deze producten. Ze hebben geanticipeerd op een oplossing voordat er zich een probleem voordoet.

Juan Carlos Serrano, Emtez

De uiteindelijke oplossing zou niet mogelijk zijn geweest zonder de nauwe betrokkenheid van Cidaut tijdens de productontwikkelingsfase (ze waren op zoek naar een oplossing die simpelweg nog niet op de markt bestond). En dankzij de ervaring van onze engineeringafdeling konden we het ontwerp en de fabricage van de container aanpassen aan de precieze behoeften van Cidaut.

Als gloednieuw product was deze samenwerking de sleutel tot het behalen van de opdracht en het leveren van een oplossing die Cidaut in staat zou blijven stellen om de toekomstige grenzen van de auto-industrie te testen en te verleggen.

Voor meer informatie over dit project of om meer te weten te komen over een EV-container voor uw site, klik op de onderstaande afbeelding om contact op te nemen.