Skip to content

Hoe een F1-team de EV-race begon met een transportabel lithium-ion batterijtestlaboratorium.

Achtergrond

Voor Formule 1 (F1) motorsportbedrijven is de race naar elektrificatie begonnen. In 2022 heeft de World Motor Sport Council (WMSC) de F1 2026 Power Unit Regulations goedgekeurd, waarvan een kernpunt is dat voertuigen "het gebruik van elektrische energie moeten verhogen tot maximaal 50% en 100% duurzame brandstof moeten gebruiken". De WMSC heeft zijn verantwoordelijkheden duidelijk gemaakt; het is nu aan motorsportbedrijven om de hunne na te komen en te voldoen aan de toekomstige F1-regelgeving.

F1 EV Racing

Het testen van elektrische voertuig (EV) batterijen is cruciaal voor deze bedrijven om voertuigen te ontwikkelen die voldoen aan deze voorschriften. Maar EV-batterijtesten is geen rechte weg en brengt de bedrijven die deze technologie testen - en hun mensen - bloot aan gezondheids- en veiligheidsrisico's.

Niet lang nadat de WMSC zijn voorschriften had aangekondigd, benaderde een bedrijf ons om hen te helpen bij het ontwikkelen van een EV-testoplossing waarmee hun ingenieurs veilig hun voertuigen konden aanpassen, hun systemen konden verbeteren en de racewinnende elektrische motorsportauto's van morgen konden ontwikkelen.RB-CS-1

Compliance zonder richting

Te allen tijde biedt wetgeving, in welke sector dan ook, de richting die een bedrijf nodig heeft om veilig te opereren, aan de vereiste kwaliteitsnormen te voldoen, in samenwerking met de bredere industrie en de wet. Op deze manier bekeken zijn regelgevingen leidende krachten, die alles vormgeven van onderzoek en ontwikkeling (R&D) tot aan de fijnere details van belangrijke interne beleidsmaatregelen zoals gezondheid en veiligheid.

 

De afwezigheid van regelgeving vormt daarom een aanzienlijk risico met betrekking tot het betreffende bedrijfsgebied. Wanneer dat bedrijfsgebied opkomende EV-batterijtechnologie betreft, met een reputatie voor brandgevaar of explosies bij beschadiging of instabiliteit, heeft het ontbreken van industriestandaarden verschillende implicaties die elk bedrijf aan het denken zouden moeten zetten.

  • Onderzoekers die technologie ontwikkelen rondom deze batterijen worden blootgesteld aan risico's.

     

  • Gebouwen en andere waardevolle bezittingen kunnen beschadigd raken bij brand.

     

  • De snelheid waarmee deze batterijtypes vlam kunnen vatten, de betrokken temperaturen en hun vermogen om opnieuw te ontsteken, stellen noodhulpteams bloot aan grotere risico's.

     

  • Eindgebruikers, in dit geval F1-coureurs, kunnen ook ernstige verwondingen of overlijden oplopen als onveilige EV's worden goedgekeurd voor productie en gebruik op het circuit.

Geconfronteerd met deze risico's had het bedrijf dat ons benaderde een oplossing nodig waarmee het verantwoord kon opereren, in overeenstemming met zijn interne normen en bedrijfsbescherming, om ervoor te zorgen dat het risico werd geminimaliseerd en veilige, efficiënte EV's met vertrouwen konden worden ontwikkeld.RB-CS-2

Het ontwikkelen van een op maat gemaakt EV batterijtestlaboratorium

We maakten voor het eerst contact tijdens een lithium-ion batterijtentoonstelling, waar de kansen - en de risico's - rondom deze batterijtypen goed werden gepromoot. Na deze ontmoeting bezocht Ben Seddon, de projectleider bij Emtez, de site van de klant om hun eisen in kaart te brengen.RB-CS-5

Het ontwerp dat we na dit sitebezoek voorstelden was een aangepaste versie van onze walk-in container met laboratoriumtestmogelijkheden. De klant werkte met ons samen om het te verfijnen, totdat het ontwerp voldeed aan hun precieze specificaties voor een veilige maar praktische werkomgeving. Het goedgekeurde concept omvatte een brandwerendheid van 2 uur, airconditioning, ventilatie en een aspiratiesysteem dat gekoppeld was aan de alarmsystemen van de klant op de hele locatie. De aspirator werkt door lucht aan te zuigen via een buis die over het plafond van de unit loopt. Als het rookdeeltjes detecteert, wordt het alarm geactiveerd.RB-CS-3

Een speciaal onderdrukkingssysteem werd overwogen, maar uiteindelijk onnodig geacht gezien de kleine omvang en het lage volume van de batterijen die in de unit worden getest. In geval van vroegtijdige detectie als gevolg van de aspirators, kunnen eventuele branden snel worden geblust met handheld lithium-ion blussers die in de buurt zijn geplaatst en onderhouden worden. De brandwerendheid van 2 uur zorgt ervoor dat de brand wordt ingesloten en dat personeel, de gebouwen en de lokale omgeving veilig blijven.RB-CS-4 

Van de werkbank naar het racecircuit

Het bouwproces nam onze ingenieurs 10 weken in beslag en vertegenwoordigt het eerste testlaboratorium van deze aard dat we hebben ontwikkeld voor dit doel. Het omvat extra functies zoals elektrische stopcontacten en persluchtlijnen, die niet standaard zijn voor onze walk-in units.RB-CS-6

De unit is naar zijn uiteindelijke locatie vervoerd op een van de locaties van de klant. Intussen staan ​​we op het punt om binnen enkele weken aan een tweede unit van dezelfde omvang te werken met verschillende interne specificaties.

Om meer te weten te komen over onze producten en casestudy's, meld u nu aan voor onze nieuwsbrief.

De race om nieuwe of opkomende technologieën te adopteren kan worden vergeleken met een race naar de finish. Maar onze klant heeft niet alleen de intentie om als eerste te eindigen. Met hun nieuwe testlaboratorium hebben ze nu de veilige, betrouwbare omgeving die nodig is om de concurrentie voor te blijven in de ontwikkeling van veilige, efficiënte EV's die races winnen en de toekomst van duurzaamheid in de motorsport vooruit helpen.

Voor meer informatie over dit project of om een op maat gemaakt EV-testlaboratorium voor uw locatie aan te vragen, klik op de onderstaande knop om contact met ons op te nemen.