Skip to content

Een Oplossing voor Elke Batterij: Emtez Beveiligt de EV-Activiteiten van een Leidende Europese Autofabrikant

Geschiedenis

Elektrische auto's zijn schoner in gebruik en vriendelijker voor het milieu dan hun tegenhangers op benzine of diesel, waardoor ze een prioriteit zijn geworden voor autofabrikanten over de hele wereld op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Maar het ontwikkelen en testen van elektrische voertuigen (EV's) brengt nieuwe risico's met zich mee. Dit komt doordat ze worden aangedreven door lithium-ion (Li-ion) batterijen, die kunnen ontbranden of exploderen als ze beschadigd raken. Specialistische oplossingen zijn nodig om het operationele risico dat gepaard gaat met Li-ion batterijen te minimaliseren en veilige productie van EV's mogelijk te maken.
portada web armarios_1

Een Europese autofabrikant met een reputatie voor het zijn van een voortrekker in de ontwikkeling van EV's erkende de beperkingen die dit risico oplegde aan de productie van EV's. Specifiek had het oplossingen nodig voor de veilige opslag van meerdere soorten Li-ion batterijen, onder allerlei verschillende omstandigheden, om dat risico te verminderen en zijn leidende positie op de markt te behouden.

Emtez was de enige fabrikant op de markt die in staat was om veilige opslagoplossingen voor Li-ion batterijen te ontwikkelen die aan zijn specifieke eisen voldeden

 

Een oplossing voor elke batterij

Li-ion batterijen zijn er in allerlei vormen en maten, waarbij elk type batterij zijn eigenrisiconiveau met zich meebrengt voor de operaties. Vanwege het grote aantal batterijtests dat door deze fabrikant wordt uitgevoerd en de brede gamma aan verschillende Li-ion batterijen die worden gebruikt, zou een one-size-fits-all oplossing niet de beveiliging bieden die nodig is om veilig EV's en hybride voertuigen te ontwikkelen.

Het is ook belangrijk dat de fabrikant onderscheid kan maken tussen de verschillende opslagbehoeften van bijvoorbeeld nieuwe Li-ion batterijen of batterijen in goede staat, ontladen batterijen en bovenal beschadigde of in quarantaine geplaatste batterijen. Li-ion batterijen zijn het gevaarlijkst wanneer ze instabiel zijn geworden, hetzij door fysieke schade, een fabricagefout of blootstelling aan hoge temperaturen. In deze toestand is het risico op brand of explosie als gevolg van het chemische proces genaamd thermische runaway veel hoger.

Toen de fabrikant echter bij ons kwam, was het niet duidelijk hoe de verschillende omstandigheden van invloed waren op de risiconiveaus rond de batterijen of hun specifieke opslagvereisten.

MicrosoftTeams-image (38)

Een gezamenlijke aanpak voor probleemoplossing

Om tot een ontwerp te komen dat rekening hield met alle mogelijke aspecten van praktische bruikbaarheid, veiligheid en gemak van fabricage zoals aangegeven door onze ingenieurs en de klant, volgden we een driestappenproces:

  1. Het team van de autofabrikant brengt de behoeften naar voren.
  2. Er wordt een vergadering gehouden om het benodigde model en de vereisten te definiëren.
  3. Een eerste ontwerp wordt gemaakt ter beoordeling door de klant.

Deze mate van samenwerking was essentieel om de precieze behoeften van de klant vast te leggen en een ontwerp te creëren dat die behoeften op een efficiënte manier weerspiegelde in termen van fabricage.

We herhaalden het proces vier keer, wat leidde tot de ontwikkeling van vier specialistische opslageenheden. Door echter meerdere onafhankelijke kasten binnen elke container te produceren, werden hun opslagcapaciteiten aanzienlijk verbeterd zonder afbreuk te doen aan hun beveiliging; elk van de opslagcompartimenten is een element op zichzelf, met zijn eigen veiligheidsmaatregelen.


MicrosoftTeams-image (37)

Bij elke ontwikkelde container hebben we de veiligheidsmogelijkheden verder ontwikkeld in lijn met het risiconiveau van de batterijen die ze zouden opslaan. Dit omvatte het vergroten van de structurele integriteit van de containers en het toevoegen van preventie- en blussystemen.

Diensvolgens omvatten de veiligheidskenmerken van de laatste ontwikkelde container het hoogste niveau. Dit komt doordat deze ontworpen is voor EV-batterijen in kritieke toestand. Het is de eerste opslagcontainer voor Li-ion batterijen die is ontworpen met een eigen blussysteem, dat werkt door in een vroeg stadium van een thermische gebeurtenis zowel het vuur te doven als herontbranding te voorkomen. Dit wordt bereikt door middel van een innovatief systeem gebaseerd op onderdompeling van de batterij in een koelvloeistof die in staat is de temperatuur van de batterij te regelen. Dit is essentieel om de thermische escalatie die gewoonlijk optreedt tijdens een Li-ion batterijbrand te beperken, waardoor voorkomen wordt dat het vuur zich verspreidt naar de andere cellen van de batterij zelf en de rest van de batterijen die in dezelfde container zijn opgeslagen.

Seat unit - name removed

Daar waar veiligheid innovatie ontmoet

Als leider op het gebied van veiligheid van Li-ion batterijen is onze samenwerking met deze autofabrikant van cruciaal belang geweest voor het waarborgen van de veiligheid van het personeel, de faciliteiten en het algemene beheer van veiligheidsmaatregelen in al zijn EV-operaties. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder de toewijding en samenwerking van de specialisten van de fabrikant, wier betrokkenheid ervoor heeft gezorgd dat onze oplossingen aansloten bij de precieze behoeften van zijn EV-productie.

Als pioniers in de industrie heeft de betreffende autofabrikant vooruitziendheid getoond door deze elementen aan te nemen voordat problemen zich voordoen. Samenwerken met het team daar is een positieve ervaring geweest voor beide partijen, waardoor we onze producten konden verbeteren door specifieke containers te ontwerpen die zijn afgestemd op hun behoeften.

ANK

Deze samenwerking heeft geleid tot de creatie van het eerste opslagmodel voor Li-ion batterijen dat problemen in de vroege stadia van een thermische gebeurtenis aanpakt. We zijn dankbaar voor het vertrouwen van de klant in ons en voor de kans om samen te werken met een toonaangevende autofabrikant. Onze samenwerking gaat door terwijl we streven naar de ontwikkeling van nieuwe producten om te voldoen aan de steeds veranderende behoeften van de fabrikant in zijn EV-operaties.

Voor meer informatie over dit project of om een op maat gemaakte opslagoplossing voor EV's voor uw locatie aan te vragen, klik op de onderstaande afbeelding om contact met ons op te nemen.