Emtez Blog

Onderhoudsrichtlijnen voor Lithium-Ion Batterijen

Geschreven door No author | 30/04/24 8:00

Hoe lithium-ion batterijen veilig te hanteren, op te slaan, op te laden en te transporteren om uw activiteiten draaiende te houden.

Inhoud

Over ons

PART 1: OPERATIONELE RISICO

  1. Hoe lithium-ion batterijen werken
  2. Thermische doorbraak
  3. Hoe uw batterij te beoordelen op schade

PART 2: ONDERHOUDSRICHTLIJNEN

  1. Opladen
  2. Opslag
  3. Transport en verzending
  4. Verwijderingarging

PART 3: GESPECIALISEERDE OPSLAGOPLOSSINGEN

  1. Batterijkasten
  2. Inloop opslagruimtes
  3. Batterijcontainers
  4. Op maat gemaakte opslagoplossingen 

Over ons

Uw specialisten in morsbeheersing en -opvang

Ons verhaal draait om veiligheid en dat vertellen we al meer dan 35 jaar. In die tijd is Emtez wereldwijd erkend geworden voor de fabricage en levering van veiligheids- en opslagoplossingen. Van industriële en commerciële omgevingen tot de militaire en onderwijssectoren, alles wat we doen richt zich op het uitbannen van risico's, omdat de gevolgen van die risico's vaak verder reiken dan onze organisaties om de wereld om ons heen te beïnvloeden.

In het opkomende veld van lithium-ion werken onze experts samen met overheden om wetgeving te definiëren die in staat is om het gebruik van lithium-ion batterijen te reguleren om organisaties, de mensen die er werken en hun lokale omgeving te beschermen. Ons assortiment van gespecialiseerde opslagoplossingen is speciaal ontworpen om bedrijven te ondersteunen bij deze inspanningen. Dat geldt ook voor onze uitgebreide reeks gidsen en adviesbronnen, zoals deze. Door onze voortdurende investering in al deze gebieden, hopen we bedrijven over de hele wereld de kaders, de beleidsregels en de apparatuur te geven die ze nodig hebben om op een veilige en verantwoorde manier van deze technologie te profiteren.

Omdat veiligheid niet alleen betekent dat je beschermt wat er in de doos zit. We zijn toegewijd aan het creëren van een schonere, veiligere toekomst voor iedereen en alles aan de buitenkant, ook.

David Byrne, Groep CEO, Emtez

 

PART 1: OPERATIONELE RISICO

Hoewel je geen diepgaand, technisch begrip van lithium-ion batterijen nodig hebt om ze in al je activiteiten te gebruiken, zal een basiskennis van wat er zich binnenin een typische cel afspeelt je helpen om het meeste uit de technologie te halen en ervoor te zorgen dat je activiteiten soepel verlopen.

1. Hoe lithium-ion batterijen werken

Wat gebeurt er binnenin jouw lithium-ion batterijen?

De daadwerkelijke ontwerp van je batterij kan variëren afhankelijk van het merk en de fabrikant, maar de meeste lithium-ion (Li-ion) batterijen zullen een anode, een kathode en een separator bevatten die direct contact tussen de twee voorkomt (om te voorkomen dat de batterij kortsluiting maakt). Ze bevatten ook elektrolyten en twee stroomcollectoren, een positieve en een negatieve.

Wanneer de batterij in gebruik is, steken lithiumionen de elektrolyt over naar de kathode. De beweging van de lithiumionen creëert vrije elektronen in de anode, wat een lading creëert in de positieve stroomcollector.

De elektrische stroom stroomt vervolgens door het betreffende apparaat naar de negatieve stroomcollector. En wanneer de batterij wordt opgeladen, wordt dit proces omgekeerd (lithiumionen worden vrijgegeven door de kathode en ontvangen door de anode).

Lithiumbatterijen zijn eigenlijk al in ontwikkeling sinds het begin van de 20e eeuw, maar ze werden pas echt commercieel haalbaar in de jaren 1970. Deze eerste cellen waren niet oplaadbaar, en pogingen om lithiumbatterijen te ontwikkelen die herhaaldelijk konden worden opgeladen, onthulden beperkingen die inherent zijn aan het gebruik van lithium, niet in de laatste plaats dat de batterij kortsluiting zou maken. Om dit te omzeilen, begon onderzoek naar niet-metalen alternatieven die lithiumionen gebruiken.

Lithium-Ion: Wat is het en hoe werkt het?’, Emtez Blog

De wetenschap achter dit batterijtype - waarbij lithiumionen in plaats van lithium worden gebruikt - was cruciaal voor het ontwikkelen van een batterij die kan worden opgeladen, maar het is niet onfeilbaar. Specifiek, als een Li-ion batterij wordt overladen, oververhit raakt, of fysiek beschadigd raakt als gevolg van een andere oorzaak, kan deze instabiel worden. En naarmate de temperatuur stijgt, nemen ook de operationele risico's toe.

This is known as thermal runaway, and when it happens it can be catastrophic. Read on to learn more about what thermal runaway is and how it’s caused in Li-ion batteries.

2. Thermischerunaway

Hoe meer je weet over thermische runaway, hoe beter uitgerust je zult zijn om het te voorkomen dat het ooit op jouw locatie gebeurt.

De meeste branden doven vanzelf uit. Stel je nu eens een brand voor die dat niet doet. In plaats daarvan blijft hij steeds heter worden, waarbij de energie die vrijkomt de temperatuur verder opdrijft, wat op zijn beurt weer meer energie vrijgeeft...

Dit is het principe achter thermische runaway: temperatuurstijgingen leiden tot meer energieafgifte, wat op zijn beurt de temperatuur verder verhoogt, enzovoort, totdat wat je ook bekijkt zeer heet en ongelooflijk gevaarlijk is.

Thermische runaway is niet uniek voor Li-ion batterijen. Het kan eigenlijk worden waargenomen in alle gebieden van de wetenschap, van scheikunde en elektrotechniek tot theorieën die ten grondslag liggen aan de manier waarop het milieu opwarmt. Maar het wordt waarschijnlijk het meest besproken in termen van Li-ion batterijen, althans in de publieke belangstelling. Wanneer het wordt waargenomen in een Li-ion batterij, is het meestal catastrofaal.

Bij thermische runaway kunnen Li-ion branden branden bij temperaturen van ongeveer 400 graden Celsius (752 graden Fahrenheit).

Branden kunnen binnen milliseconden ontstaan en zijn ongelooflijk moeilijk te blussen met traditionele blusmethoden. Bovendien bestaat het risico dat een gedoofde Li-ion brand tot drie dagen na het doven opnieuw ontbrandt, waardoor ze niet alleen zeer destructief maar ook zeer ontwrichtend zijn voor de bedrijfsvoering.

Branden van lithium-ion batterijen zijn vaak zelfvoorzienend en blijven branden zonder extra toegang tot zuurstof. Dit maakt blussystemen die afhankelijk zijn van zuurstofvermindering minder effectief. Ze kunnen ook blijven zorgen voor hoge hoeveelheden warmte na het blussen van de brand en lopen het risico opnieuw te ontbranden.

Spervuur van branden leidt tot nieuwe richtlijnen voor jachttoys en tenders

Veelvoorkomende oorzaken van thermische runaway

Zoals de naam al aangeeft, is warmte de katalysator voor thermische runaway. In Li-ion batterijen veroorzaakt oververhitting een kettingreactie van gebeurtenissen die nog meer warmte genereren. Naarmate de temperatuur stijgt, kan dit snel en plotseling leiden tot een explosie of brand van de batterij.

  • De warmte wordt gegenereerd door de chemische reacties die plaatsvinden binnenin de batterij, vooral wanneer de batterij te lang wordt overladen of te snel wordt ontladen.

  • Als de stroom te hoog is, zal de batterij opwarmen.

  • Externe warmtebronnen kunnen het ook activeren. Als de batterij wordt blootgesteld aan direct zonlicht of aan een omgeving waar de temperatuur instabiel is, loopt deze risico.

  • Nat of vochtige omstandigheden zoals regenwater of zoute lucht kunnen kortsluitingen veroorzaken en thermische runaway activeren, zelfs in anderszins onbeschadigde batterijen.

  • Branden of explosies veroorzaakt door andere batterijen in de buurt kunnen het activeren, waardoor het risico op thermische runaway groter wordt als batterijen in grote hoeveelheden worden gebruikt, opgeslagen of opgeladen.

  • Fysieke schade aan de batterij kan ook thermische runaway activeren. Het is cruciaal om lithium-ion batterijen op de juiste manier te behandelen en op te slaan om het risico op stoten, vallen, vallen of iets anders dat de integriteit van de cellen zou kunnen compromitteren, te vermijden.

Hoewel Li-ion batterijen over het algemeen als veilig worden beschouwd voor gebruik, benadrukt de recente toename van gerapporteerde Li-ion branden de noodzaak van betere educatie en training rondom het risico dat ermee gepaard gaat.

Bij het onderzoeken van hoe het risico op thermische runaway te verminderen, is het belangrijk om niet alleen de oorzaken te begrijpen, maar ook hoe te herkennen wanneer een batterij beschadigd of gecompromitteerd is.

Lees verder om meer te weten te komen over hoe u uw Li-ion batterijen kunt beoordelen op schade.

3. Hoe beoordeel je je batterij op schade

Herken de waarschuwingssignalen om uw mensen en uw activiteiten veilig te houden.

Vaak zal schade aan een batterijpakket zichtbaar zijn. Als de batterij bijvoorbeeld is gevallen of doorboord, zul je dit meestal snel kunnen zien, los van de grondige inspectie die elke batterij die verdacht wordt van schade zou moeten ontvangen.

Maar schade kan ook veel subtieler optreden gedurende langere perioden, bijvoorbeeld als de batterij routinematig aan hogere temperaturen wordt blootgesteld dan aanbevolen. Dit soort schade kan moeilijker te zien zijn, maar gemakkelijker te voorkomen - als je weet waar je op moet letten.

Li-ion batterijen kunnen op de volgende manieren beschadigd raken:


  1.  

    Het laten vallen, verpletteren of doorboren van de batterij door een vreemd voorwerp kan fysieke schade veroorzaken die het risico op storing vergroot.

  2. Hoge temperaturen (typisch die hoger zijn dan 130°F of 54°C) kunnen ervoor zorgen dat de batterij oververhit raakt, waardoor het risico op thermische overbelasting en het fenomeen bekend als thermische runaway toeneemt. Specifiek kunnen verhoogde temperaturen de verslechtering van bijna elk onderdeel binnenin de batterij versnellen. Dit omvat temperaturen veroorzaakt door externe bronnen (bijv. de voortdurende blootstelling van de batterij aan verwarmers, open vuur) maar ook gevallen waarin de batterij zelf oververhit raakt door defecten, overladen of andere schade.

  3. Lage temperaturen (onder het vriespunt) kunnen ook schade aan een batterij veroorzaken wanneer deze aan het opladen is. Bij deze temperatuur kan er metallisch lithium op de anode accumuleren tijdens het laadproces, wat kan leiden tot een permanente opbouw en een verhoogd risico op storing.

  4. Een elektrische overbelasting tijdens het opladen en ontladen kan de druk binnenin de batterij verhogen. Dit kan interne schade veroorzaken waardoor bijproducten lekken, waarvan vele zelf brandbaar zijn en een brandgevaar vormen.

  5. Het incorrect opladen van Li-ion batterijen, bijvoorbeeld door ze niet op te laden volgens de instructies van de fabrikant, verhoogt het risico op overladen. Net zoals bij een elektrische overbelasting, creëert dit instabiele omstandigheden in de batterij. Het vervangen van een door de fabrikant goedgekeurde lader door een lader die de batterij sneller oplaadt, kan bijvoorbeeld leiden tot overladen van de batterij. Volg altijd de instructies op.

Tekenen dat een Li-ion batterij beschadigd is

Volgens de Amerikaanse Occupational Safety and Health Administration (OSHA) zijn de tekenen dat een Li-ion batterij beschadigd is onder andere:


    • Opgezwollen 
    • Barsten 
    • Sissen 
    • Lekken 
    • Stijgende temperatuur 
    • Roken voor gebruik 

PART 2:
ONDERHOUDSRICHTLIJNEN

Gezien de risico's is het belangrijk om best practices te volgen bij het hanteren van lithium-ion batterijen. Hoewel de volgende richtlijnen alleen bedoeld zijn als leidraad, zullen ze u helpen bij het ontwikkelen van processen en beleid dat de veilige gebruik van deze batterijtypes ondersteunt in uw activiteiten.

4. Opladen

Het overladen van een lithium-ion batterij is een van de snelste manieren om thermische runaway te veroorzaken. Leer hoe u uw batterijen veilig kunt opladen.

Het overladen van een Li-ion batterij kan leiden tot de vorming van dendrieten. Zonder al te technisch te worden, zijn dendrieten kleine, boomachtige structuren opgebouwd uit lithiummetaal.

Dendrieten worden meestal gevormd door herhaaldelijk opladen en ontladen van een batterij, en overladen heeft hetzelfde effect. De opbouw van dendrieten in Li-ion batterijen is zo gevaarlijk omdat ze de separator binnenin de cel kunnen doorboren (zie Deel 1: Hoe lithium-ion batterijen werken), wat resulteert in een kettingreactie binnenin de batterij die thermische runaway kan veroorzaken.

We hebben de risico's van thermische runaway al besproken, maar wanneer de oorzaak van thermische runaway gerelateerd is aan het opladen, zijn er twee aanvullende factoren om rekening mee te houden:

  1. Batterijen die worden opgeladen, worden niet altijd in de gaten gehouden. Een brand wordt mogelijk niet onmiddellijk opgemerkt, waardoor het een groter risico vormt.

  2. Batterijen worden vaak samen opgeslagen tijdens het opladen. Een brand of explosie in één cel kan andere batterijen eromheen beschadigen, wat een veel ernstiger incident kan veroorzaken.

Met deze wetenschap is het belangrijk om op een veilige manier uw batterijen op te laden.

Het opladen van lithium-ion batterijen: beste praktijken


Er zijn verschillende richtlijnen die u kunt volgen als beste praktijk om uw Li-ion batterijen zo veilig en verantwoord mogelijk op te laden, waardoor het risico op een incident wordt geminimaliseerd.

  1. Gebruik altijd de juiste oplader voor uw apparaat. De juiste oplader is ontworpen voor veilig gebruik met uw batterijen. Een verkeerde oplader kan ertoe leiden dat de batterij op onvoorspelbare wijze wordt opgeladen en gemakkelijker kan overladen.

  2. Vermijd het onbeheerd opladen van uw apparaat. Een onbeheerd apparaat heeft meer kans om te overladen. Als er toch brand uitbreekt, zal uw reactietijd trager zijn.

  3. Laad de batterijen op in gespecialiseerde opslagoplossingen. Gespecialiseerde Li-ion opslagoplossingen zoals kasten (zie Deel 3: Specialistische Opslagoplossingen) of andere units zijn brandwerend en kunnen vaak worden uitgerust met stopcontacten voor een veilige, gecontroleerde omgeving waarin u uw batterijen routinematig kunt opladen.

  4. Laad op tot 80%, niet tot 100%. Het opladen tot 100% batterijvermogen lijkt misschien de standaard manier van werken, maar dit vergroot niet alleen het risico op overladen, het zal ook uw batterij sneller doen slijten. Overweeg in plaats daarvan om standaard tot 80% op te laden. Ja, u moet uw batterijen iets vaker opladen dan wanneer u ze elke keer volledig zou opladen, maar de risico's zijn lager en een batterij die op deze manier wordt opgeladen, heeft een aanzienlijk langere levensduur (in sommige gevallen tot 10 jaar).

  5. Vervang beschadigde batterijen onmiddellijk. Een beschadigde Li-ion batterij vormt een ernstig gezondheids- en veiligheidsrisico. Ze moeten onmiddellijk worden vervangen en onder geen enkele omstandigheid mogen ze worden opgeladen.

  6. Volg altijd de instructies van de fabrikant. De gebruikershandleiding geeft precies aan hoe u uw batterij veilig moet gebruiken, opslaan, vervoeren en opladen.

In het geval van schade of vermoedelijke schade, laad niet op.

Een batterij die beschadigd is, proberen op te laden brengt een hoog risico op elektrische overbelasting en thermische runaway met zich mee. Als deze wordt opgeladen, kan deze exploderen.

Een beschadigde batterij moet onmiddellijk in quarantaine worden geplaatst binnen een brandwerende eenheid (zie Deel 3: Specialistische Opslagoplossingen). Als dit niet wordt gedaan, neemt het risico toe dat iemand anders binnen het bedrijf de batterij opnieuw probeert op te laden, of dat de defecte batterij vlam vat en andere batterijen doet exploderen.

Dit is de beste praktijk, zelfs als u niet onmiddellijk kunt bevestigen dat de batterij beschadigd is, totdat verder onderzoek is uitgevoerd en de conditie van de batterij is vastgesteld.

Opladen is niet het enige gebied waar Li-ion batterijen specialistische onderhoudsvereisten hebben. Lees verder voor advies over hoe u uw batterijen veilig kunt opslaan wanneer ze niet in gebruik zijn.

5. Opslag

Lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijk zijn wanneer ze niet correct worden opgeslagen. Hoe ziet dit eruit en hoe kunnen uw activiteiten voldoen aan de vereisten?

Een opgeborgen batterij is niet per definitie een veilige batterij. In een drukke werkomgeving zijn er talloze manieren waarop zelfs een opgeborgen batterij beschadigd kan raken. Hoe kunt u uw batterijen veilig opslaan in drukke werkomgevingen, waar een eenvoudig ongeluk ze kan activeren?

Belangrijke overwegingen bij het opslaan van lithium-ion batterijen:

"Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze redelijke voorzorgsmaatregelen hebben genomen", schrijft verzekeringsgigant AXA, wat onder andere inhoudt dat ze "bestaande brandrisicobeoordelingen hebben beoordeeld en bijgewerkt en specifieke brandblussers hebben aangeschaft die zijn ontworpen voor gebruik bij branden met lithiumbatterijen."

Dit zijn uitstekende startpunten, maar er zijn nog verschillende andere overwegingen die u kunt maken bij het kijken naar hoe u uw batterijen veilig en verantwoord kunt opslaan.

1. Sla Li-ion batterijen niet volledig opgeladen op.

Het is raadzaam om lithium-ion batterijen op te slaan met een lading van ongeveer 50-80%. Naast de geleidelijke stress (en afname in prestaties) waaraan u uw batterijen blootstelt als u ze herhaaldelijk volledig oplaadt en opslaat, verhoogt dit ook het risico.

Een overladen batterij heeft meer kans om oververhit te raken en vlam te vatten in vergelijking met een batterij die is opgeladen tot bijvoorbeeld 50% of 80% van zijn capaciteit.

2. Sla Li-ion batterijen op in temperatuurgecontroleerde ruimtes.

Warmte is een van de belangrijkste triggers van thermische runaway. Vaak ontstaat dit als gevolg van fysieke schade of overladen (zie hierboven), maar alleen al het blootstellen van de batterij aan te hoge temperaturen kan hetzelfde effect hebben, vooral als de batterij wordt achtergelaten om te warm te worden.

Ook het tegenovergestelde temperatuurextreem is riskant. Koude temperaturen (onder 0 graden) kunnen de componenten van de batterij aantasten, dus ook dit wilt u vermijden.

Om dit te voorkomen, is het belangrijk om lithium-ion batterijen op te slaan op een koele, droge plaats, idealiter in een omgeving waar de temperatuur kan worden gecontroleerd, geregistreerd en gecontroleerd.

3. Sla geen Li-ion batterijen op samen met andere metalen of geleidende materialen op.

Omdat Li-ion batterijen zo reactief zijn, wordt het niet geadviseerd om ze in de buurt van andere metalen of geleidende materialen op te slaan. Dit kan leiden tot kortsluiting en de potentieel gevaarlijke situaties waar we hierboven al meerdere keren naar hebben verwezen.

Als ze in de buurt worden opgeslagen van andere brandbare materialen, zorg dan voor een minimale scheiding van 2,5 meter.

De veiligste manier om uw Li-ion batterijen op te slaan is in een speciale opslagoplossing. Voor meer informatie hierover, ga naar Deel 3: Specialistische Opslagoplossingen, of lees verder voor meer beste praktijken met betrekking tot het veilig transporteren en verzenden van uw batterijen.

6. Transport en verzending

Transport your lithium-ion batteries safely, securely, and in a way that fully complies with any relevant guidelines or restrictions.


Vervoer uw lithium-ion batterijen veilig, beveiligd en volledig in overeenstemming met alle relevante richtlijnen of beperkingen.

Voor bedrijven die betrokken zijn bij het vervoer van Li-ion batterijen is het van vitaal belang dat u ze verantwoord verzendt of vervoert om uw activiteiten legaal te houden en de veiligheid van het publiek te waarborgen. Maar met wetgeving rondom het veilig omgaan met deze batterijtypes die op zijn best inconsistent is, is het aan bedrijven om veilige transportprocedures voor hun Li-ion batterijen op te zetten en te monitoren.

Er bestaat meer wetgeving rondom verzending. Een bedrijf dat wordt betrapt op het verzenden van Li-ion batterijen op een niet-compliant manier kan mogelijk aansprakelijk worden gesteld voor eventuele letsels of schade als gevolg hiervan.

Het vervoeren van uw batterijen

Als u lithium-ion batterijen (of apparatuur/machines met lithium-ion batterijen) vervoert als onderdeel van uw activiteiten, bijvoorbeeld als u elektrische voertuigen (EV's) van de ene locatie naar de andere verplaatst, is ons beste advies om de begeleiding te zoeken van een gekwalificeerde professionele instantie - ofwel een gezondheids-, veiligheids- en milieudeskundige (HSES) of een gespecialiseerde fabrikant van oplossingen voor gezondheid, veiligheid en milieu. (Neem hiervoor contact op.)

Deze gekwalificeerde personen/organisaties kunnen u adviseren op basis van de nieuwste lithium-ion regelgeving specifiek voor uw land of regio.

Als algemene richtlijnen bij het vervoeren van lithium-ion batterijen:

  • Als u batterijen transporteert los van apparatuur/machines, moet elke batterij stevig verpakt zijn en indien mogelijk worden gedempt om beweging te voorkomen die anders kritieke onderdelen binnenin de batterij zou kunnen beschadigen of losmaken. Schuimrubberen inserts zijn een effectieve oplossing met een lage kostprijs en de mogelijkheid om eenvoudig op maat te worden gesneden.

  • De buitenverpakking moet ook waar mogelijk stootbestendig zijn, om het risico op fysieke schade aan de inhoud verder te minimaliseren. Idealiter moeten zowel schuimrubberen inserts als stootbestendige verpakking worden gebruikt.

De veiligste manier om Li-ion batterijen te transporteren, is door dit te doen in een gespecialiseerde opslagcontainer. (Zie Deel 3: Gespecialiseerde Opslagoplossingen.)

Het verzenden van uw batterijen

De wetgeving voor het verzenden van Li-ion batterijen verschilt tussen regio's. In Spanje zijn bijvoorbeeld de voorschriften nog niet duidelijk gedefinieerd (we werken samen met relevante autoriteiten binnen de Spaanse overheid om dit op te lossen), waardoor het de verantwoordelijkheid is van organisaties die deze batterijen voor verzending gereedmaken om dit op een manier te doen die de betrokken risico's minimaliseert.

Hoewel specifieke richtlijnen voor Li-ion batterijen mogelijk tekortschieten in richting, bestaan er algemene richtlijnen om u te helpen uw verzend- en transportprocessen te definiëren.

  • Lithiumbatterijen van alle typen worden aangemerkt als gevaarlijke goederen voor alle vervoerswijzen (Klasse 9 - Diverse gevaarlijke goederen en artikelen).
  • Li-ion batterijen (inclusief lithium-ion polymeerbatterijen) vallen onder de UN 3480 classificatie.
  • Indien verzonden/vervoerd binnen een machine of verpakt met apparatuur, worden Li-ion batterijen (opnieuw inclusief lithium-ion polymeerbatterijen) geclassificeerd als UN 3481.

Wist je dat…
…Vanwege de risico's verbiedt de International Air Transport Association (IATA) het verzenden van alle Li-ion cellen en batterijen die alleen worden verzonden (UN 3480) voor transport als vracht aan boord van passagiersvliegtuigen. (2023 Lithium Battery Guidance Document)

Het verzenden van beschadigde of defecte Li-ion batterijen per koerier of post is ten strengste verboden. In het volgende gedeelte ontdek je hoe je op een veilige en legale manier van defecte Li-ion batterijen kunt afkomen.

7. Afvoer

Onjuiste verwijdering van lithium-ion batterijen kan leiden tot branden verderop in de toeleveringsketen. Leer hoe defecte batterijen moeten worden verwerkt.

Li-ion batterijen zijn niet biologisch afbreekbaar. Ja, ze hebben een lange levensduur, maar het gebruik van deze technologie is zo wijdverspreid dat als elk bedrijf dat het gebruikt voor hun activiteiten het weggooide bij het gewone afval zodra het defect raakte, de impact snel zou toenemen.

Dit kan op zijn beurt leiden tot het vrijkomen van giftige chemicaliën uit de batterij die in de grond en het water terechtkomen, met ernstige gezondheidsrisico's voor zowel mensen als dieren.

Misschien wel het grootste risico is dat van thermische runaway. Omdat we het hebben over defecte batterijen, is dit risico verhoogd, wat betekent dat de batterijen die u weggooit daadwerkelijk vlam kunnen vatten of exploderen. Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat deze batterijen op de juiste manier worden afgevoerd via veilige, door de fabrikant goedgekeurde methoden om het risico hierop te verminderen.

 

Als afval niet op de juiste manier wordt verwerkt of op een stortplaats wordt gedumpt, kunnen de batterijen onder het oppervlak van de stortplaats vlam vatten. Stortplaatsbranden kunnen langdurig branden en zijn erg moeilijk te blussen.

De Institution of Occupational Safety and Health heeft een publicatie over "Lithiumbatterijen en hun veilige opslag, transport, gebruik en verwijdering, inclusief hergebruik en recycling".

Hoe lithium-ionbatterijen veilig te verwijderen

Li-ion batterijen mogen nooit rechtstreeks worden verbrand vanwege het risico op explosie. Ze vormen ook een aanzienlijk brandgevaar als ze naar de stortplaats worden gestuurd. Probeer altijd uw Li-ion batterijen te recyclen.

De eerste stap bij het veilig verwijderen van een defecte lithium-ion batterij is om deze volledig te ontladen, aangezien een opgeladen batterij gevaarlijk kan zijn. Zoals IOSH schrijft, moet dit worden bereikt "met behulp van een circuit dat een geschikte belasting bevat om een kortsluiting te voorkomen."

Nadat de batterij is ontladen, moet deze in een speciale batterijrecyclingbak worden geplaatst.

Onderdompeling in zeewater wordt soms aanbevolen als een methode om beschadigde lithium-ioncellen veilig af te voeren. Wees echter voorzichtig voordat u deze methode gebruikt om ervoor te zorgen dat de batterij niet nog voldoende energie bevat om kortsluiting te maken of te exploderen.

IOSH, 'Lithiumbatterijen en hun veilige opslag, transport, gebruik en verwijdering, inclusief hergebruik en recycling'

Wanneer batterijen in een recyclingbak worden geplaatst, moeten ze gescheiden zijn van andere materialen. Gebruik een aparte bak voor verschillende typen Li-ionbatterijen (bijv. auto-, industriële en draagbare), omdat elk een andere afvalroute heeft.

De opslageenheid zelf moet waar mogelijk brandwerend zijn, maar minimaal niet-brandbaar, en goed geventileerd. Bewaar uw recyclingbakken buiten het pand in een beveiligde, koele, droge opslagruimte, uit de buurt van warmtebronnen, inclusief direct zonlicht.

Plaats de bakken niet langs brandvluchtroutes of verzamelpunten en maak de bakken regelmatig leeg om te voorkomen dat uw afvalbatterijen zich ophopen. De bakken moeten worden gebracht naar een recyclingcentrum dat specifiek Li-ionbatterijen verwerkt, waar u er zeker van kunt zijn dat ze op de juiste manier worden gerecycled.

Gezien deze specialistische vereisten zal een speciaal ontwikkelde opslagoplossing die specifiek is ontworpen voor het opslaan van Li-ionbatterijen uw medewerkers de beste bescherming bieden. Hoe zien deze oplossingen eruit en hoe kiest u de juiste voor uw activiteiten?

 

PART 3: SPECIFIEKE OPSLAGOPLOSSINGEN

Leer alles over de verschillende opslagoplossingen voor lithium-ionbatterijen die beschikbaar zijn en hoe ze u kunnen helpen uw operaties veilig te houden.

8. Batterij kasten

Speciale lithium-ionkasten zijn geschikt voor zowel het opslaan als opladen van bepaalde lithium-ionbatterijen.

Aanzienlijk kleiner dan loopwinkels of transportcontainers kunnen Li-ionbatterijkasten handig worden geïnstalleerd in uw operaties, waardoor de machinestilstand wordt verminderd en de productiviteit wordt verbeterd voor bedrijven met een klein aantal kleine Li-ionbatterijpakketten in bedrijf.

Voorbeelden van onze Li-ionbatterijkasten zijn onder meer, maar zijn niet beperkt tot:

L1 Type – Enkele-Deurs Hoge Kast

  • Aantal deuren: 1
  • Handgreepzijde: Links
  • Deursluiting: Automatisch
  • Externe afmetingen (BxDxH): 595 x 600 x 1950 mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 496 x 446 x 1540 mm
  • Gewicht: 210 kg

L5 Type – Hoge Kast Met Dubbele Deuren

  • Aantal deuren: 2
  • Deursluiting: Automatisch
  • Externe afmetingen (BxDxH): 1200 x 600 x 1950mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 1095 x 446 x 1540mm
  • Gewicht: 350 kg

L6 Type – Enkele Deur Korte Kast

  • Aantal deuren: 1
  • Deursluiting: Automatisch
  • Externe afmetingen (BxDxH): 595 x 520 x 720mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 483 x 349 x 593mm
  • Gewicht: 87 kg



9. Inloopcontainers

Inloopcontainers zijn ontworpen voor de veilige opslag van kleinere batterijpakketten in schapunits.

Ze zijn geschikt voor verschillende toepassingen, zoals een testruimte of als tijdelijke opslag van defecte batterijen voordat ze worden vervoerd naar een geschikt recyclagecentrum dat specifiek Li-ion batterijen verwerkt, waar u er zeker van kunt zijn dat ze op de juiste manier worden gerecycled.

Onze wandelschappen worden geleverd met verschillende opties, waaronder extra veiligheidskenmerken om de opslagruimte aan te passen aan uw specifieke toepassing. Emtez wandelschappen worden vervaardigd met een gerolde, holle-sectie, gelaste constructie, die structurele stevigheid biedt, terwijl de wanden, scharnierende deur(en) en het dak zijn voorzien van brandwerende panelen die een brandwerendheid bieden tot wel twee uur (120 minuten). Alle componenten zijn ook aan het frame gelast.

Een aantal van onze inloopcontainers omvat het volgende:

CBWI03D11900 – 3M inloopcontainer


  • Aantal deuren: 2
  • Opvangvolume: 950 liter
  • Externe afmetingen (BxDxH): 3530 x 2710 x 2635mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 2930 x 2300 x 2100mm
  • Gewicht: 2100 kg

 

CBWI04D11900 – 4M inloopcontainer

  • Aantal deuren: 2
  • Opvangvolume: 1300 liter
  • Externe afmetingen (BxDxH): 4600 x 2710 x 2635mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 4000 x 2300 x 2100mm
  • Gewicht: 2600 kg

 

CBWI06D11900 – 6M inloopcontainer

  • Aantal deuren: 2
  • Opvangvolume: 1900 liter
  • Externe afmetingen (BxDxH): 6510 x 2710 x 2635mm
  • Interne afmetingen (BxDxH): 5910 x 2300 x 2100mm
  • Gewicht: 3500 kg

 

10. Batterij containers

Door grote operaties die maximale opslagruimte nodig hebben, worden vaak brandwerende batterijcontainers aanbevolen.

Deze opslagoplossingen bieden een grote opslagcapaciteit voor batterijen van verschillende vormen en maten op pallets over meerdere niveaus, en zijn ideaal voor bedrijven met grote of 24/7 operaties die zwaar leunen op Li-ion batterijen voor hun stroomvoorziening.

Onze Li-ion batterijcontainers bevatten schappen met verzinkt rooster om elke pallet volledig te ondersteunen.

Net als onze wandelschappen zijn deze units geconstrueerd met een gerold, holle-sectie, gelast frame en brandwerende wanden, scharnierende deuren en dak die een brandwerendheid bieden van twee uur (120 minuten).


Bekijk ons assortiment batterijcontainers, waaronder:

Containers - draaideur

1.5M Container 

SI01D11933

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 1915 x 1550 x 2320mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 1465 x 1250 x 1300mm
  Deuren 1
  Opvangvolume 1150l
  Gewicht 1000kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 1
 

Pallet capaciteit
(1200x1000)

1

SI01D21952

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 1815 x 1550 x 3670mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 1465 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 1
  Opvangvolume 1100l
  Gewicht 1600kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
2
  Pallet capaciteit (1200x1000) 2

3M Container

SI03D11907

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 3280 x 1550 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm
  Deuren 2
  Opvangvolume 1080l
  Gewicht 1500kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 3
  Pallet capaciteit (1200x1000) 2

SI03D21945

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 3280 x 1550 x 3670mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 2
  Opvangvolume 2160l
  Gewicht 2500kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
6
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
4

4M Container

SI04D11906

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 4350 x 1550 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm
  Deuren 2
  Opvangvolume 1500l
  Gewicht 1900kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 4
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
3

SI04D21921

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 4350 x 1550 x 3720mm 
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 2
  Opvangvolume 3000l
  Gewicht 3200kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
8
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
6

6M Container 

SI06D12951

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 6310 x 1550 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 4
  Opvangvolume 2160l
  Gewicht 2900kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 6
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
4

SI06D21921

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 6310 x 1550 x 3670mm 
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x4)
  Deuren 4
  Opvangvolume 4350l
  Gewicht 4100kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
12
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
8

8M Container 

SI08D12904

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 8450 x 1550 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 4
  Opvangvolume 3000l
  Gewicht 3600kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
8
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
6

SI08D22931

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 8450 x 1550 x 3420mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm (x4)
  Deuren 4
  Opvangvolume 3000l
  Gewicht 6200kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 16
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
12

 

Containers - slide door

3M Container

SI03D11916

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 3280 x 1730 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm
  Deuren 2
  Opvangvolume 1080l
  Gewicht 1700kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
2
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
2

SI03D21929

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 3280 x 1730 x 3370mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 2
  Opvangvolume 2160l
  Gewicht 2250kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
4
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
4

6M Container

SI06D12901

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 6310 x 1730 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 2
  Opvangvolume 2160l
  Gewicht 2800kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
6
  Pallet capaciteit (1200x1000) 4

SI06D22910

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 6310 x 1730 x 3370mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 2930 x 1250 x 1300mm (x4)
  Deuren 2
  Opvangvolume 2000l
  Gewicht 4000kg
  Pallet capaciteit (1200x800) 12
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
8

8M Container

SI08D12911

1 Level Externe afmetingen (BxDxH) 8450 x 1730 x 1970mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm (x2)
  Deuren 2
  Opvangvolume 3000l
  Gewicht 4500kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
8
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
6

SI08D22915

2 Level Externe afmetingen (BxDxH) 8450 x 1730 x 3420mm
  Interne afmetingen (BxDxH) 4000 x 1250 x 1300mm (x4)
  Deuren 2
  Opvangvolume 3000l
  Gewicht 5000kg
  Pallet capaciteit
(1200x800)
16
  Pallet capaciteit
(1200x1000)
12

 

11. Maatwerk opslagoplossingen

 

Er zullen altijd momenten zijn waarop een omgeving specialistische oplossingen vereist die zijn afgestemd op de behoeften van uw organisatie.

Veiligheid is niet one-size-fits-all. Als Britse fabrikant met accreditaties voor ISO 9001, 14001 en 45001 bevinden we ons in een zeldzame positie om op maat gemaakte opslagoplossingen voor Li-ion batterijen te bieden, ontworpen rond elk aspect van uw omgeving voor maximale veiligheid en beveiliging.

Of u nu op zoek bent naar een op maat gemaakte grootte, een exclusieve kleur, of extra veiligheidskenmerken zoals een brandonderdrukkingssysteem of gasafzuiging, ons team van ontwerpers en ingenieurs staat klaar om u te helpen bij het creëren van een op maat gemaakte oplossing die voldoet aan uw specificaties.

Voorbeelden van op maat gemaakte eenheden die we eerder hebben gecreëerd zijn onder andere:

1. Lithium-Ion Batterij Opslag

Emtez heeft een op maat gemaakte surveillantie- en brandpreventiecontainer geproduceerd voor de opslag van in quarantaine geplaatste, beschadigde of defecte hoogvermogenbatterijen voor een grote autofabrikant.

Elke batterij zal worden geplaatst in een individueel compartiment. Als een batterij vlam vat, zal deze worden ondergedompeld in een koelvloeistof/water om de verspreiding van het vuur naar de andere cellen van de batterij te controleren.

Andere functies en voordelen die zijn inbegrepen:

  • Dubbel detectiesysteem (sensor/thermische camera)
  • Afzuigsysteem voor gevaarlijke gassen
  • Brandwerend tot minimaal 120 minuten bescherming
  • Overdrukventiel
  • Alarm bij storing van elk beveiligingselement

Voor meer informatie, lees de volledige casestudy.

 

2. Cidaut Drive-In en Transport Container

Deze op maat gemaakte container wordt gebruikt voor de opslag van elektrische voertuigen met beschadigde of defecte batterijen.

De batterij van een voertuig wordt ondergedompeld in een koelmiddel/water gedurende maximaal 8-10 minuten om de verspreiding van vuur naar de andere batterijcellen te minimaliseren. Vervolgens wordt het koelvloeistof/water gerecirculeerd om de warmte af te voeren.

Andere kenmerken en voordelen zijn onder meer:

  • Onderdrukkingssystemen met geïntegreerde tanks
  • Toegankelijke oprit voor het binnenrijden van voertuigen
  • Brandwerend tot minimaal 120 minuten bescherming
  • Geschikt voor het opslaan van elektrische auto's met een interne batterij

Voor meer informatie, lees de volledige Cidaut casestudy.

3. Lithium-Ion Battery Drive-In

Deze unit is vervaardigd met een brandwerendheid van één uur en het doel was om in gebruik zijnde batterijen uit het productiegebied op te slaan en in quarantaine te plaatsen. De batterijen werden rondgereden op een karretje door een AGV (geautomatiseerd geleid voertuig).

De unit is ontworpen zodat de AGV het karretje in de unit kon plaatsen en weg kon rijden. Om ervoor te zorgen dat het karretje in de unit kon blijven zonder naar de deur te rollen, werden veerplaten toegevoegd aan het ontwerp om het op zijn plaats te houden.

De unit is ontworpen om aan het einde van een laadplatform te staan en bevatte zakken voor vorkheftrucks (FLT) zodat het gemakkelijk kon worden verplaatst in geval van een noodsituatie.

Andere kenmerken en voordelen zijn onder meer:

  • Gehard glazen raam voor inspectie van de batterij.
  • Detectie van waterstof/rook
  • Slangklep en intern pijpsproeiersysteem voor aansluiting op de brandweer



Verdere lezing

Veiligheid begint met educatie. Daarom moet, naarmate het gebied van Li-ion technologie zich ontwikkelt, ook ons begrip ervan evolueren. Om onze klanten te helpen hun activiteiten draaiende te houden en elke branche die in contact komt met deze technologie op de hoogte te houden van beste praktijken, behandelen onze experts regelmatig onderwerpen met betrekking tot het onderhoud en de zorg voor Li-ion batterijen op de Emtez-blog.

We verkennen ook een breed scala aan andere onderwerpen met betrekking tot morsbeheersing en opslagoplossingen, vooral daar waar ze overlappen met de domeinen van de veiligheid van personen, operationele beveiliging, persoonlijke beschermingsmiddelen en milieuverantwoordelijkheden van bedrijven.

Om op de hoogte te blijven van deze onderwerpen en meer, bezoek vandaag nog de Emtez-blog.