Naarmate de luchtvaart de toepassing van lithium-ionbatterijen in de hele toeleveringsketen overneemt, roept een toename van incidenten met oververhitte batterijen tijdens vluchten de vraag op: zijn ze veilig in gebruik?
Als je op woensdag 1 maart 2023 aan boord was van vlucht 259 van Dallas naar Orlando, of als je een lid van de bemanning was, zou je midden in de vlucht geschrokken zijn toen er rook uit een van de bagagebakken kwam en de cabine vulde.
Een brand. De oorzaak? Een kleine lithiumbatterij uit het persoonlijke apparaat van een passagier.
Dit is slechts een van een aantal incidenten van oververhitte lithiumbatterijen tijdens vluchten waar Forbes recentelijk over heeft bericht. De vlucht werd snel omgeleid naar Jacksonville, Florida, en niemand raakte ernstig gewond, maar volgens rapporten van de brandweer van Jacksonville werden toch 10 bemanningsleden en passagiers uit voorzorg in het ziekenhuis opgenomen.
"Voorvallen van oververhitte lithiumbatterijen aan boord van vliegtuigen vinden nu gemiddeld meer dan eens per week plaats in de Verenigde Staten." Forbes
Oplaadbare lithium-ionbatterijen worden steeds vaker gebruikt in de luchtvaarttoeleveringsketen. Terwijl dit gebeurt, is het belangrijk dat we begrijpen welke risico's ze met zich meebrengen en welke processen we moeten handhaven, hoe we ze veilig moeten opslaan en transporteren, evenals wat te doen in geval van brand - in de lucht of op de grond - om verantwoord gebruik te beheren en onze mensen veilig te houden.
Lithium-ionbatterijen gaan de lucht in.
Tijdens de vlucht worden thermische opbergzakken sinds 2016 veelvuldig gebruikt door de luchtvaartindustrie, na de breed gerapporteerde explosies van Samsung Galaxy Note 7 smartphones.
Bij een oververhitting van een batterijgevoed apparaat kunnen deze brandbestendige zakken worden gebruikt om het apparaat af te sluiten en te isoleren, mogelijk een luchtramp voorkomend.
Maar de acceptatie van lithium-ionbatterijen betekent dat deze batterijtypes niet langer alleen een zorg zijn tijdens de vlucht. Met name vliegtuigfabrikanten beginnen over te stappen van nikkel-cadmium (Ni-cad) batterijen naar lithium-ionbatterijen, die een grotere capaciteit bieden met minder gewicht en de mogelijkheid om meer elektrisch geladen vliegtuigsysteem te verkennen.
Naarmate het aantal incidenten tijdens de vlucht toeneemt en lithium-ionbatterijen breder worden geaccepteerd in het fabricageproces, moeten luchtvaartmaatschappijen hun opslag- en containment-oplossingen - zowel in de lucht als op de grond - herzien om ervoor te zorgen dat hun personeel en klanten veilig zijn.
Hoe te navigeren in onbekend luchtruim.
Op het eerste gezicht kan het gebrek aan regelgeving rond lithium-ionbatterijen als complicerend worden beschouwd. Wereldwijd hebben veel landen nog niet gedefinieerd hoe wetgeving met betrekking tot lithium-ion eruitziet, waardoor de verantwoordelijkheid voor het beheer stevig in handen ligt van luchtvaartmaatschappijen.
In een sterk gereguleerde sector zoals de luchtvaart kan het gebrek aan officiële richtlijnen tot enige verwarring leiden over zelfs basisrichtlijnen, zoals hoe de batterijen moeten worden opgeslagen, opgeladen en vervoerd op een manier die het bedrijf compliant houdt en de veiligheid van haar personeel waarborgt.
Op dit moment is de beste manier om het beleid van uw luchtvaartmaatschappij met betrekking tot de opslag van lithium-ionbatterijen en hoe deze batterijen in de toekomst worden gebruikt, te evalueren door te raadplegen met een veiligheids- en opslagexpert.
Advies om uw mensen veilig te houden
Een ervaren veiligheids- en opslagleverancier kan uw bestaande processen met u doorlopen en advies bieden dat u helpt om ervoor te zorgen dat deze technologie veilig en verantwoord wordt toegepast in al uw activiteiten.
- In het ontbreken van consistente overheidsrichtlijnen, kan dit u het vertrouwen geven om veilig te investeren in deze spannende en innovatieve technologie.
- Het kan u helpen om hoge gezondheids- en veiligheidsnormen te handhaven in al uw activiteiten.
- Het kan u een beter inzicht geven in uw veiligheidsmaatregelen tijdens de vlucht en of deze voldoende zouden zijn in het geval van oververhitting van een apparaat.
Tijdens normaal gebruik worden lithium-ionbatterijen als veilig beschouwd, en de mogelijkheid om meer op elektriciteit aangedreven systemen te verkennen is slechts één van de manieren waarop ze het potentieel hebben om de luchtvaartindustrie zoals we die kennen te transformeren. In een tijd waarin het milieu in crisis verkeert, zou deze technologie luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld kunnen helpen om duurzamer te opereren.
Maar als je op woensdag 1 maart aan boord was van vlucht 259 van Dallas naar Orlando, zou je waarschijnlijk behoorlijk bang zijn geweest. We zijn het verschuldigd aan onze klanten en aan onze collega's in de hele toeleveringsketen die deze technologie dagelijks hanteren, om de risico's ervan te begrijpen, zodat de volgende keer dat dit gebeurt, op de grond of in de lucht, je klaar bent om hen veilig te houden.