Emtez Blog

Hoe lithium-ionbatterijen veilig te vervoeren

Geschreven door No author | 27/02/24 10:30

Vervoer uw lithium-ionbatterijen veilig, beveiligd en op een manier die volledig voldoet aan alle relevante richtlijnen of beperkingen.

Het zal geen verrassing zijn dat een batterij die in brand kan vliegen, wanneer deze beschadigd of oververhit raakt, onderworpen is aan bepaalde richtlijnen wanneer deze wordt verzonden of vervoerd.

Voor bedrijven die betrokken zijn bij het vervoer van lithium-ion (Li-ion) batterijen, is het van vitaal belang dat u ze op verantwoorde wijze verzendt of vervoert in overeenstemming met deze richtlijnen om uw activiteiten legaal te houden en het publiek veilig te houden. Een bedrijf dat Li-ion-batterijen op een niet-conforme manier heeft verplaatst, kan mogelijk aansprakelijk worden gesteld voor letsel of schade, die als gevolg daarvan is ontstaan.

Lees verder om meer te weten te komen over de risico's die gepaard gaan met het verzenden van Li-ion-batterijen, algemene verzendvereisten en hoe u uw Li-ion-batterijen veilig kunt vervoeren.

Klik hier om uw exemplaar van onze checklist voor risicobeoordeling in vier stappen voor Li-ion-batterijen te downloaden.

Risico's rondom de verscheping van Li-ion accu's

Als u uw batterijen overal naartoe verzendt, neemt het risico op thermal runaway toe. Dit is wanneer een Li-ion-batterij oververhit raakt, wat leidt tot een kettingreactie, die resulteert in zelfontbranding. Een brand kan in milliseconden ontstaan en ongelooflijk warm worden. Zelfs als het eenmaal is geblust, kan een Li-ion-brand tot drie dagen nadat het is geblust plotseling opnieuw ontbranden.

In dit artikel lees je alles over thermal runaway en de risico's.

Voor het doel van hier, nu, is het belangrijk om te begrijpen dat het verzenden van een batterij een groter risico op oververhitting met zich meebrengt, wat mogelijk kan leiden tot het hierboven beschreven rampzalige incident.

Verzendvoorschriften voor Li-ion-batterijen

De wetgeving rond Li-ion-batterijen verschilt van regio tot regio en is op zijn best inconsistent. In veel regio's, bijvoorbeeld Spanje, moet de regelgeving nog duidelijk worden gedefinieerd, waardoor het de verantwoordelijkheid is van alle organisaties die deze batterijen klaarmaken voor verzending om dit te doen op een manier die de risico's minimaliseert.

Hoewel Li-ion-batterijspecifieke richtlijnen u misschien te wensen overlaten vanwege een gebrek aan richting, zijn er enkele algemene richtlijnen om u te helpen bij het definiëren van uw verzend- en transportprocessen.

  • Alle soorten lithiumbatterijen worden aangemerkt als gevaarlijke goederen voor alle vervoerswijzen.
  • Ze zijn met name ingedeeld in klasse 9 - Diverse gevaarlijke goederen en voorwerpen.
  • Li-ionbatterijen (inclusief lithium-ion-polymeerbatterijen) vallen onder de UN 3480-classificatie.
  • Als Li-ionbatterijen (nogmaals, inclusief lithium-ion-polymeerbatterijen) worden verzonden/vervoerd in een machine of verpakt met apparatuur, worden ze geclassificeerd als UN 3481.
Wist je dat...
vanwege de risico's die eraan verbonden zijn, verbiedt de International Air Transport Association (IATA) de verzending van alle Li-ion-cellen en batterijen die door henzelf worden vervoerd (UN 3480) voor vervoer als vracht op passagiersvliegtuigen. (Leidraad lithiumbatterij 2023)

Het verzenden van beschadigde of defecte Li-ion-batterijen per koerier of post is ten strengste verboden.

Lees ons speciale artikel over hoe om te gaan met defecte Li-ion-batterijen voor meer informatie..

Hoe Li-ion-batterijen veilig te vervoeren

Als u Li-ion-batterijen (of apparatuur/machines die Li-ion-batterijen bevatten) vervoert als onderdeel van uw activiteiten, bijvoorbeeld als u elektrische voertuigen (EV's) van de ene locatie naar de andere verplaatst, is ons beste advies om advies in te winnen bij een gekwalificeerde professionele organisatie - een gezondheids-, veiligheids- en milieuspecialist (HSES) of een gespecialiseerde fabrikant van gezondheid, veiligheids- en milieuoplossingen. Deze gekwalificeerde personen/instanties kunnen u adviseren op basis van de nieuwste Li-ion-voorschriften, die specifiek zijn voor uw land of regio.

Als batterijen onafhankelijk van apparatuur/machines worden vervoerd, moet elke batterij veilig worden verpakt en, waar mogelijk, worden gedempt om beweging te voorkomen die anders kritieke componenten in de batterij zou kunnen beschadigen of losmaken. Schuimrubberen inzetstukken zijn een effectieve oplossing met lage kosten en de mogelijkheid om gemakkelijk in vorm of maat te worden gesneden.

Buitenverpakkingen moeten waar mogelijk ook slagvast zijn, waardoor het risico op fysieke schade aan de inhoud verder wordt geminimaliseerd. Idealiter worden zowel schuimrubberen inzetstukken als slagvaste verpakkingen gebruikt.

De veiligste manier om Li-ion-accu's te vervoeren is door dit te doen in een speciale opslagcontainer.


Gerelateerd lezen: Lithium-ionbatterijen veilig opbergen: waarom heeft u gespecialiseerde opslag nodig?

Cidaut Drive-In en Transport Container

Bepaalde professionele gezondheids-, veiligheids- en milieuspecialisten zullen in staat zijn om containers te vervaardigen die aan uw specifieke eisen voldoen, waardoor de waarde voor de kosten wordt gemaximaliseerd.

Op maat gemaakte containers bieden de beste bescherming en kunnen zelfs worden gebouwd met rekken om meerdere batterijen te compartimenteren, waardoor schade in geval van brand wordt beperkt.

In 2022 ontwierpen we zo'n container voor Cidaut, de Federatie voor Transport en Energieonderzoek en -ontwikkeling. Deze op maat gemaakte container slaat elektrische voertuigen op met beschadigde of defecte batterijen en is zo ontworpen dat de batterij van het voertuig maximaal 8-10 minuten wordt ondergedompeld in een koelvloeistof/water, waardoor de verspreiding van vuur naar de andere batterijcellen wordt beperkt. De koelvloeistof/het water wordt vervolgens gerecirculeerd om de warmte af te voeren.

 

De kenmerken en voordelen van deze container zijn onder meer:

  • Onderdrukkingssystemen met geïntegreerde tanks
  • Toegankelijke oprijplaat voor het inrijden van voertuigen
  • Een brandwerendheid tot ten minste 120 minuten bescherming
  • De mogelijkheid om elektrische auto's met een interne batterij te stallen

Neem contact met ons op voor meer informatie over onze op maat gemaakte EV-containers.

Veiligheid van Li-ion-batterijen in de hele toeleveringsketen

Uit het oog is niet per se uit het hart wanneer de batterij in kwestie spontaan vlam kan vatten als deze beschadigd of oververhit raakt.

Naarmate het algemene bewustzijn van de risico's rond Li-ion-batterijen groeit, leren meer bedrijven hoe ze de waarschuwingssignalen van een beschadigde/defecte batterij beter kunnen herkennen. Wanneer een batterij op de weg of op zee staat, hebben ze dat zicht niet meer. 

Er zijn voorzorgsmaatregelen om u te helpen schade aan uw batterijen tot een minimum te beperken, en we hopen dat dit artikel u heeft geholpen om na te denken over hoe u uw batterijen in de toekomst anders kunt verpakken.

Maar achterop een vrachtwagen of in een vrachtschip is de kwaliteit van uw opslagoplossingen het enige dat echt beschermt wat er in de doos zit - en ook wat zich daarbuiten bevindt.

Klik op de onderstaande knop om uw exemplaar van onze checklist voor risicobeoordeling in vier stappen voor lithium-ionbatterijen te downloaden.