Lithium-ion technologie staat hoog op de lijst van methoden waarmee de luchtvaartindustrie zichzelf kan decarboniseren. Maar strekken de toepassingen ervan zich verder uit?
De adoptie van lithium-ion batterijen versnelt doordat de luchtvaartindustrie stappen onderneemt om haar koolstofvoetafdruk te verminderen. In hun enquête van 2023 over de stand van zaken in de luchtvaartproductie, onthulden de Royal Aeronautical Society, samen met digitale fabricagespecialisten Protolabs, dat duurzaamheid een belangrijke prioriteit was voor de wereldwijde luchtvaartindustrie (51,6%), naast de noodzaak om meer geschoold personeel aan te werven (52,9%) en tekorten in de toeleveringsketen (50,7%).
"Klimaatactie staat momenteel hoog op de agenda in veel plaatsen, en de luchtvaartindustrie spant zich in om zichzelf te decarboniseren – zelfs terwijl ze worstelt met tekorten in de toeleveringsketen en een vaardigheidscrisis," schrijft Tim Robinson, Fellow van de Royal Aeronautical Society, in zijn analyse.
Met meer dan de helft van de respondenten die duurzaamheid noemen als een belangrijke zakelijke uitdaging, is de aantrekkingskracht van langlevende, oplaadbare lithium-ion batterijen vanzelfsprekend. Maar zou een grotere investering in lithium-ion technologie ook kunnen helpen bij het aanpakken van andere uitdagingen waarmee luchtvaartfabrikanten worden geconfronteerd na de pandemie, en zo ja, hoe?
"Zoals verwacht van een sterk gereguleerde industrie die veiligheidskritieke apparatuur en onderdelen ontwerpt, was 'kwaliteit' het doorslaggevende (64%) factor die respondenten kozen bij het ontwerpen en produceren van onderdelen voor de luchtvaartsector," legt Tim uit.
In de ruimte van lithium-ion batterijen is kwaliteit synoniem met veiligheid. Lithium-ion technologie en de processen rondom het gebruik ervan tijdens de productie moeten voldoen aan de strengste normen om de risico's die gepaard gaan met dit batterijtype te verminderen, met name die rondom thermische runaway, lithium-ion batterijbranden, explosies, en in sommige gevallen, herontsteking.
Fabrikanten die deze technologie in hun activiteiten opnemen, kunnen veiligheidsmaatregelen aannemen door specialistische opslagoplossingen te gebruiken die zijn ontwikkeld met functies en systemen die deze risico's aanpakken. Naast dat het een praktische veiligheidsmaatregel is in het geval van een thermisch incident, maken deze oplossingen ook een duidelijke verklaring naar kopers, partners en belanghebbenden dat je op een veilige en verantwoorde manier opereert. Net zoals een dubbelwandige, met Rockwool-geïsoleerde kast je batterijen beschermt, kan het ook je reputatie beschermen.
Zelfs in normale tijden is dit essentieel voor een industrie waarin eindgebruikers hun volledige vertrouwen moeten kunnen stellen wanneer ze de lucht in gaan. Maar in een tijd waarin tekorten in de toeleveringsketen en vaardigheden het vertrouwen van leveranciers en reputatieschade in gevaar brengen, is dit niveau van boodschap een effectieve manier om te benadrukken hoe serieus je bent in je operationele strengheid, je eerlijkheid in de productie, en je waarden.
"Toch gaat 'kwaliteit' niet alleen over veiligheid, maar heeft het ook invloed op de totale kosten in sterk geïntegreerde en complexe toeleveringsketens, waar de ontdekking van ondermaatse onderdelen of componenten verder kan doorsijpelen in het productieproces en leveringen kan verstoren," voegt Tim toe. "Recente voorbeelden zijn onder meer het tijdelijk stopzetten van sommige leveringen van de Boeing 737 MAX, vanwege ondermaatse onderdelen van Spirit AeroSystems."
Lithium-ion technologie laat geen ruimte voor ondermaatse onderdelen. Onder lithium-ion batterijfabrikanten, regelgevers en andere belanghebbenden in de industrie wordt IEC 62133 breed erkend en gebruikt als een benchmark voor batterijveiligheid. Naleving van de norm helpt ervoor te zorgen dat de batterijen veilig en betrouwbaar zijn voor gebruik in een breed scala van toepassingen. Tegelijkertijd biedt het een accreditatie waar luchtvaartfabrikanten naar kunnen zoeken om verantwoord geproduceerde batterijen te identificeren waar ze op kunnen vertrouwen om hun activiteiten van stroom te voorzien.
Vooruitkijkend bleef het werven van vaardigheden en talent een topprioriteit voor de komende drie jaar (55,77%), gevolgd door duurzaamheid (52,33%) en het opvoeren van de civiele productie na Covid (47,56%).
"Ondanks zijn geschiedenis van het voortouw nemen op het gebied van technologie [...] in het omarmen van de mogelijkheden van dit nieuwe digitale productielandschap, wees de enquête uit dat de luchtvaartsector achter zou kunnen lopen, waarbij respondenten 'Gebrek aan expertise' selecteerden als het grootste obstakel," legt Tim uit, "waarbij een groeiende behoefte aan 'digitale inboorlingen' en IT-specialisten in de luchtvaartindustrie wordt benadrukt."
Op het eerste gezicht zou investeren in opkomende technologie zoals lithium-ion batterijen dit probleem kunnen verergeren door nieuwe vaardigheden en expertise op het gebied van lithium-ion toe te voegen waarvoor fabrikanten personeel moeten aannemen. Maar het is ook mogelijk om te betogen dat investeringen in deze richting juist individuen met de benodigde vaardigheden en talent zouden kunnen aantrekken die nodig zijn om te innoveren en te groeien binnen het bedrijf.
Toppresteerders willen werken in spannende omgevingen waar ze zichzelf kunnen uitdagen. Dit geldt vooral in innovatieve sectoren zoals de luchtvaart, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. Het aantrekken van dit ingenieurstalent kan je een concurrentievoordeel geven ten opzichte van concurrenten die dit niet kunnen vastleggen.
Weinig industrieën zijn de afgelopen jaren harder getroffen dan de luchtvaart. Tussen de pandemie, verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketen, economische druk en tekorten aan alles, van bepaalde grondstoffen tot essentiële vaardigheden, is het een wonder dat de luchtvaart überhaupt weer van de grond is gekomen.
Maar dat deed het wel, en door op de juiste gebieden en op het juiste moment te innoveren, kan het weer hoog vliegen. Lithium-ion batterijen vertegenwoordigen zo'n kans voor een succesvolle lancering, indien verantwoordelijk aangenomen, waardoor fabrikanten niet alleen duurzaamheidsdoelstellingen kunnen halen maar ook het vertrouwen in de luchtvaart kunnen herstellen, operationele verstoringen kunnen minimaliseren en het talent kunnen aantrekken dat innovatie naar nieuwe hoogten zal brengen.
Om uw exemplaar van onze catalogus te downloaden, klikt u op de knop hieronder.