Skip to content

5 Manieren waarop uw lithium-ion batterijen beschadigd kunnen raken (en waar u op moet letten)

Preventie is de beste verdediging tegen de risico's die gepaard gaan met lithium-ion batterijen. Welke stappen kunt u nemen om ervoor te zorgen dat deze veilig en goed functioneren?

Voor veel bedrijven is het triest genoeg zo dat het eerste teken dat een van hun lithium-ion batterijen beschadigd is, een brand is. Gezien de verschillende risico's die gepaard gaan met lithium-ion (Li-ion) batterijen, is het essentieel dat u weet hoe u de waarschuwingssignalen kunt herkennen voordat er een incident plaatsvindt.

Soms zal schade aan een cel overduidelijk zijn. Maar met een goed oog en een bewustzijn van waarop te letten, zou je ook gevallen kunnen opmerken die kunnen leiden tot toekomstige schade (bijvoorbeeld wanneer batterijen worden gebruikt in hoger risico-omgevingen of simpelweg verkeerd).

Als je op woensdag 1 maart 2023 op vlucht 259 van Dallas naar Orlando zat, of als je lid was van de vliegtuigbemanning, zou je tijdens de vlucht verontrust zijn geweest toen je zag dat er rook begon te stromen uit een van de bagagebakken en de cabine vulde.” Emtez, 'Lithium-ion luchtvaartincidenten stijgen snel'

In het artikel van deze week zullen we enkele van de belangrijkste indicatoren van batterijschade verkennen en praktische tips geven om ervoor te zorgen dat uw batterijen - en uw activiteiten - in topconditie blijven.

5 manieren waarop uw lithium-ion batterijen beschadigd kunnen raken

Batterijschade kan onmiddellijk optreden als gevolg van een val, een doorboring die de integriteit van de batterij en de inhoud ervan aantast, of een ander incident met een hoge impact. Dit is waar veel mensen aan denken wanneer ze aan batterijschade denken, en hiertegen moet worden beschermd.

BULGING

Maar schade kan ook veel subtieler optreden gedurende lange perioden, bijvoorbeeld als de batterij routinematig wordt blootgesteld aan hogere temperaturen dan aanbevolen. Schade van dit soort kan moeilijker te zien zijn, maar gemakkelijker te voorkomen - als je weet waar je op moet letten.

Li-ion batterijen kunnen op de volgende manieren beschadigd raken:

  1. Het laten vallen, verpletteren of doorprikken van de batterij door een vreemd object kan fysieke schade veroorzaken die het risico op storing verhoogt.

  2. Hoge temperaturen (typisch die hoger zijn dan 130°F) kunnen ervoor zorgen dat de batterij oververhit raakt, waardoor het risico op thermische overbelasting en het fenomeen dat bekend staat als thermische runaway ontstaat. Specifiek kunnen verhoogde temperaturen de achteruitgang van bijna elk onderdeel binnen de batterij versnellen. Dit omvat temperaturen die worden verhoogd door externe bronnen (bijv. de voortdurende blootstelling van de batterij aan verwarmingen, open vlammen), maar ook gevallen waarin de batterij zelf oververhit raakt als gevolg van defecten, overladen of andere schade.

  3. Lage temperaturen (onder het vriespunt) kunnen ook een batterij beschadigen wanneer deze wordt opgeladen. Bij deze temperatuur kan er tijdens het oplaadproces metallisch lithium op de anode worden afgezet, wat leidt tot een permanente ophoping en een verhoogd risico op storing.

  4. Een elektrische overbelasting bij het opladen en ontladen kan de druk binnenin de batterij verhogen. Dit kan interne schade veroorzaken, resulterend in het lekken van bijproducten, waarvan vele zelf brandbaar zijn en een brandgevaar vormen.

  5. Onjuist opgeladen Li-ion batterijen, dat wil zeggen batterijen die niet volgens de instructies van de fabrikant zijn opgeladen, verhoogt het risico op overladen. Net als bij een elektrische overbelasting creëert dit instabiele omstandigheden in de batterij. Het vervangen van een door de fabrikant goedgekeurde lader door een snellader die de batterij sneller oplaadt, kan bijvoorbeeld leiden tot overladen van de batterij. Volg altijd de instructies op.

Teken dat een Li-ion batterij beschadigd is

Volgens de US Occupational Safety and Health Administration (OSHA) zijn tekenen dat een Li-ion batterij beschadigd is onder andere:

  • Bolling
  • Barsten
  • Sissen
  • Lekken
  • Stijgende temperatuur
  • Roken voor gebruik

De nummer één regel voor beschadigde batterijen

Als uw Li-ion batterij beschadigd is, of als u vermoedt dat deze beschadigd is, laad deze dan niet op.

Dit kunnen we niet genoeg benadrukken. Proberen een batterij op te laden die beschadigd is, brengt het in hoog risico op elektrische overbelasting en thermische runaway. Als het wordt opgeladen, kan het exploderen.

Een beschadigde batterij moet onmiddellijk worden geïsoleerd binnen een brandbestendige eenheid. Als dit niet wordt gedaan, neemt het risico toe dat iemand anders binnen het bedrijf de batterij op de lader plaatst, of dat de defecte batterij vlam vat en andere batterijen tot ontploffing brengt.

Dit is de beste praktijk, zelfs als u niet onmiddellijk kunt bevestigen dat de batterij beschadigd is, totdat verdere onderzoeken zijn uitgevoerd en de conditie van de batterij is bepaald.

Het beoordelen van de risico's voor uw activiteiten

Met inconsistente voorschriften voor het voorkomen van ongevallen met lithium-ion batterijen, is de beste manier om uw risico te verminderen het implementeren van robuuste veiligheidsmaatregelen die geschikt zijn voor uw activiteiten.

Dit is niet alleen belangrijk vanuit een operationeel perspectief; het zou ook van invloed kunnen zijn op eventuele verzekeringsclaims die u moet indienen in het geval dat er zich een incident voordoet.

Het testen van batterijen, laders en bijbehorende apparatuur in overeenstemming met de geldende normen is slechts één onderdeel van een effectieve risicobeoordeling. Voor meer informatie over de stappen die u kunt nemen om uw activiteiten te beschermen, kunt u onze risicobeoordelingschecklist raadplegen.

Speciaal ontworpen voor Li-ion batterijen, biedt deze handige bron een basisraamwerk voor het uitvoeren van risicobeoordelingen die uw batterijen veilig houden en uw activiteiten draaiende houden.